Şu anda okuyorsunuz
TURQUERİE..

TURQUERİE..

TURQUERİE

17.yy’da kendini yavaş yavaş hissettirmeye başlayan ve Avrupa’da dalga dalga yayılan, asıl zirvesine 18. yy’da ulaşan bir moda akımıydı “Turquerie….”Resimden müziğe ve hatta modaya kadar birçok alanda Avrupa’da Osmanlı esintilerinin başrol olduğu bu akım birçok kültüre bir süre yön vermişti. Bu akıma “Turquerie” ya da “Türköri” denmesinin nedeni dönemin süper gücü Osmanlı İmparatorluğu’nun merkezinin Türkiye ya da Türkler olmasıydı… Avrupa’daki köklü Türk korkusu 17. yüzyılın sonunda yavaş yavaş yerini hayranlığa bıraktı. Seyyahların Osmanlı topraklarına ilişkin anlatımları, “Bin Bir Gece Masalları” gibi eserlerden yapılan çeviriler ve Osmanlı sefirleri ile maiyetlerinin ihtişamlı görüntüsü, bu dünya hakkında Avrupa’nın yönetici elit tabakasınca yaratılan hayali bir kavrayışa ilham veren katalizörler arasındaydı. Bu hülya ancak Fransız Devrimi’nin gelip çatmasıyla darmadağın olacaktı. Ancak büyük bir hızla sarıklı tipler tablolarda, seramik figürlerinde ve sahnelerde yer aldı; şatafatlı özel Türk odaları oluşturuldu; hilâller, palmiyeler ve develer duvar panolarına, mobilyalara ve enfiye kutularına konu oldu….En yoğun ve kalıcı ifadesini Fransa’da bulsa da, erişim alanı Kew bahçelerindeki süs camilerinden Dresden’de 1719’da bir kraliyet düğünü için Elbe boyunca dikilmiş Türk çadırlarına, Polonya kralı II. August için fildişinden yapılmış bir yeniçeri heykelciğinden Roma’da 1748’de karnavalı kutlayan bir alayın giydiği kostümlere kadar uzanan geniş bir temaydı bu….Avrupa ile Osmanlılar arasındaki ilk temaslarla başlayan, 18. yüzyılda Türk modasının müthiş zenginleşmesiyle süren ve Oryantalizm gibi başka yorumlarla kökleşerek 19. yy’da da, resim, mimari, iç mekân ve tiyatroyu da kapsamak üzere belirli kategorilerde ruhunu hissettiren bir akım olarak, Sanat tarihine adını kazımış bir akımdır Turquerie…Bu fenomen Avrupa’da oryantalizme olan ilgi ve Osmanlı’nın Avrupa ile artan ticari ve diplomatik ilişkilerinin gelişmesi sonucu da artmıştır. Rönesans ve keşiflerin ardından Avrupa burjuvazisi uzaklarda olan, uzaklardan gelen egzotik şeylere inanılmaz ilgi göstermeye başlamıştı. Ticaretle uğraşan zengin burjuva kesiminin bireysel zevkleri ve merakı “Turquerie ” modasını yaratan en önemli etmen olmuştur, burjuva kesimi birikimlerini bu modayı oluşturan objelere harcayarak “Turquerie”nin Avrupa’da yayılmasını çabuklaştırmıştır…Parlak, canlı, nakışlı, çoğunlukla kadife dokulu, çiçek desenli Türk kumaşları, kaftanlar, sarıklar, örtüler, Türk halıları, mobilyaları, lokum, tütün, nargile, çubuk, hamam, havlu/peşkir, kavuk (serpuş), lale ve nar figürü, kahve, kruasan, “sorbet” olarak adlandırdıkları şerbet, sofa ve divan, gümüş kemer, takunya, Ankara tiftik keçisinden elde edilen “mohair” (angora) yünü, minyatür portreler, iznik seramikleri, çiniler, Osmanlı çadırları, köşk ve şadırvanları, ahşap edirnekâri, Türk enteryörleri, oryantal çiçek motifli Bursa çatma, ipek kumaşlar ve bunun gibi Türk işi objeleri kullanmak statü gösterdiği gibi kişinin açık görüşlü olduğunu ve bir “Dünya insanı” olduğunu gösteren ibarelerdi…

*Tablo; Akademik Klasisizm ve Romantizm konusunda uzman, İngiliz ressam William Clarke Wontner tarafından 1896 yılında tamamladığı bir dizi oryantalist kadın portrelerinden biri olan “The Turban” adlı çalışmasıdır…Sanatçının eserleri “Nationaly Portrait Gallery” de sergilenmektedir…Hydn Williams / Turquerie..

.@arkeoportal?Sedef DİNKÇİ

İlginizi Çekebilir
sedef dinkçi

Bu içeriğe tepkiniz nasıl oldu?
Bayıldım
0
Kızgın
0
Komik
0
Şaşkın
0
Üzgün
0
Henüz yorum yok. İlk yorumu siz yapın!

Bir Cevap Yazın

Türkiye'den ve Dünya’dan kadınlara öncelikli olarak, bütün kesimi ilgilendiren haberler tarafımızca bizzat yapılmaktadır. La Femme Nicomedia bir markadır. Her hakkı saklıdır. Bu websitesinde yer alan hiçbir metin/haber izin almadan kopyalanamaz.

Yukarı Kaydır